Facebook on jatkuvasti keskusteluissa esillä. Alalla on kiistelty siitä, hylkäävätkö teini-ikäiset Facebookin, sen valtavasta liikevaihdosta sekä 10-vuotissyntymäpäivästä. Keskustelun laineiden lyödessä korkeina Facebook on esitellyt iOS-käyttöjärjestelmälle tarkoitetun Paper-sovelluksensa. Se edellyttää, että käyttäjällä on Yhdysvalloissa luotu Apple-tunnus. Ne, jotka eivät malta odottaa voivat tehdä Apple-tunnukseensa muutoksen (Digitoday kertoo, kuinka se tehdään: täällä).

Paper on ensimmäinen projekti, jonka Facebookin uusi Creative Labs on esitellyt. Tämä sovellus täyttää jatkuvasti yleistyvän tarpeen saada mukautettua henkilökohtaista sisältöä houkuttelevina ja helppokäyttöisinä visuaalisina kertomuksina hieman kuten Flipboardissa, jota ei kannata jättää täysin ilman huomiota. Tämän sovelluksen toiminta perustuu lähinnä mobiililaitteeseen. Käyttäjä voi selata sisältöä pyyhkäisemällä, nähdä sen suuremmassa koossa kääntämällä puhelinta, nähdä kuvat panoraamakokoisina sekä katsella tarinoita ja videoita koko näytön kokoisina.

Sisällön kohina asettaa lajittelemiselle suuret vaatimukset

Älypuhelimet ovat yleisiä, joten nykyään on helppoa tiivistää oma elämänkaari ystäville, sukulaisille ja seuraajille jaettavaksi. Laadukkaat kuvat ja videokuva eivät enää ole niiden yksinoikeus, joilla on varaa kalliisiin kookkaisiin kameroihin ja kuvankäsittelyohjelmistoihin. Jokainen käyttäjä voi vangita tärkeän hetken kamerallaan, parannella sitä Instagram-suodattimen avulla ja jakaa sen koko sosiaaliselle verkostolleen hetkessä. Käyttäjät luovat enemmän sisältöä kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi he toimivat yhä useammin sisällön kuraattoreina. Sisällön kohinan suuri määrä lisää tarvetta sulkea merkityksetön tietomäärä pois, jotta vain mielenkiintoiset tiedot näytetään. Siksi sisällön etsimisessä ja luokittelemisessa tarvittavien sovellusten määrä ja suosio kasvavat. Pinterest, Tumblr, Flipboard, Zite ja Foodspotting ovat vain muutamia tällaisista sovelluksista. Niillä on jotain yhteistä: erittäin kehittynyt visuaalisuus. Sama on tyypillistä Paper-sovellukselle.

Facebook 2.0

Nouseeko visualisempi Paper alkuperäisen Facebook-sovelluksen kilpailijaksi? Uusi Paper-sovellus sisältää useimmat suositut Facebook-toiminnot, kuten kaveripyynnöt, viestit ja ilmoitukset. Siksi on vaikea sanoa, mitä erityistä alkuperäisessä Facebook-sovelluksessa on. Kun otetaan huomioon Paper-sovelluksen suosio Yhdysvalloissa (se oli App Storen neljänneksi suosituin vain muutaman tunnin kuluttua lanseerauksestaan), tätä ilmiötä kannattaa pitää silmällä. Muut sisällönrajaussovellukset (varsinkin Flipboard) voivat joutua alakynteen, kun Paperin suosio kasvaa ja se lanseerataan muissa maissa.

Ei mainoksia – toistaiseksi

Paper-sovelluksessa ei vielä voi mainostaa, koska alkuvaiheessa keskitytään luomaan autenttinen käyttäjäkokemus. Uuden sovelluksen lanseeraaminen on mielenkiintoinen teko yritykseltä, joka äskettäin muutti strategiaansa nostamalla mainonnan sitoutumista tärkeämmäksi. Uusi sovellus keskittyy nimenomaan sitouttamiseen. Jos toiminnot pysyvät samoina, kun kaupallisia mahdollisuuksia lisätään, tästä yrityksestä kanavana kiinnostuneet yritykset joutuvat miettimään sisällön laatua sekä käyttäjien yksilöllisiä tarpeita ja mielenkiinnon kohteita.

Yhteenveto

Uusi sovellus on kehitetty vastaamaan käyttäjien toiveita selkeyttää visuaalista lajittelua ja luokitella sisältöä. Yhdysvalloissa tapahtuneen lanseerauksen jälkeiset tulokset vaikuttavat lupaavilta. On tosin muistettava, että kaikki Facebookin lanseeraukset herättävät mielenkiintoa, koska se on erittäin suosittu käyttäjien ja mainostajien keskuudessa. Paper-sovelluksen aiheuttaman kohun ja sen tuottaman käyttäjäkokemuksen perusteella voi päätellä, että siitä tulee vastaisuudessa keskeinen mediaympäristö monille.
Mainonnan alkamista Paper-sovelluksessa odoteltaessa monet mainostajat ja suunnittelutoimistot voivat käyttää odotusajan hyväkseen sopeutumalla uuteen todellisuuteen, jossa laadukas sisältö nousee näkymisen ja saavuttamisen ehdoksi Paper-sovelluksen kaltaisissa sosiaalisissa ympäristöissä.