Nielsenin uusimpien tutkimustulosten mukaan Internetiä käytetään yleisimmin mobiililaitteiden avulla. Raportin mukaan Yhdysvalloissa aikuiset käyttävät Internetiä mobiililaitteiden avulla 34 tuntia jokaista 27 tuntia kohden, joiden aikana sitä käytetään pöydällä pidettävien laitteiden avulla. Raportti myötäilee uusia Facebook- ja Twitter-tunnuslukuja. Suurin osa niiden käyttäjistä ja liikenteestä tulee mobiilipuolelta. Tämäkin on merkittävä murros.

Yksityiskohdat ja seuraukset
Alan kommentoijat ovat julistaneet lähes vuosituhannen alusta, että ”mobiililaitteet lyövät itsensä läpi ensi vuonna”. Nämä tiedot osoittavat, että jos tällainen läpimurtovuosi on ollut, se on jo eletty. Mobiili aikakausi on täällä. Sitä analysoitaessa on otettava huomioon muutamia keskeisiä seikkoja.

Mobiililaitteet ovat tärkeimpiä medialaitteita, tai niistä tulee sellaisia
Vaikka Yhdysvalloissa käytetään edelleen uskomattoman paljon aikaa television katselemiseen, matkapuhelimet ovat esimerkiksi Australian kaltaisilla markkina-alueilla yleisimmin käytetty medialaite ainakin älypuhelimien käyttäjien keskuudessa. Heihin kuuluu yli 70 % väestöstä, ja useimmat mainostajat ovat erittäin kiinnostuneita heistä.

Henkilökohtaiset tietokoneet ovat vain keino päästä liikkeelle
Suuressa kirjoituspöydällä nököttävässä tietokoneessa tai edes kannettavassa tietokoneessa ei ole oikeastaan paljoakaan henkilökohtaista. Mutta mobiililaitteet ja erityisesti älypuhelimet ovat lähes erottamaton osa omistajiensa arkea. Niiden palvelut ovat erittäin yksilöllisiä. Pelkästään osoitekirjan ja kameran avulla on paljon helpompaa koota yhtä paljon tietoja kuin Facebook keräsi ensimmäisten vuosiensa aikana.

Tavoitteet muuttuvat
Vaikka väite, jonka mukaan evästeet eivät toimi mobiililaitteissa, ei pidä täysin paikkaansa, on kuitenkin varmaa, että ne eivät toimi tavalla, johon on totuttu. Mobiililaitteet sisältävät ja lähettävät lukuisia muita suuntaa-antavia signaaleita, vaikka niitä ei olisi otettu käyttöön. ”App scraping” on vain yksi tulossa olevista uusista menetelmistä. Yritysten on tosin harkittava niiden ottamista käyttöön todella tarkkaan, jotta käyttäjän yksityisyyttä ei loukata.

Luokitteleminen ja mittaaminen edelleen ongelmallista
Argumentoiminen mediarahojen käyttämiseen mobiililaitteisiin siksi, että niitä käytetään pitkään, on virheellistä ja liian suoraviivaista. Toimialalla ei ole tarpeellista todistaa ”perinteisten” näyttökertojen ja videomuotojen arvoa mobiililaitteissa, varsinkaan älypuhelimissa. Strategioiden tulee olla paljon kehittyneempiä. Älypuhelimien ja tablet-tietokoneiden käyttämisen ero on ymmärrettävä. Mainokset eivät ehkä aina ole paras ratkaisu. Usein tarvitaan tuotemerkkien omia sovelluksia, tai mobiililaitteita on käytettävä mediakampanjoissa yhdistävinä laitteina. Enää ei ole mahdollista jäädä katselemaan sivusta. Ne asiakkaat, jotka tulevat kyytiin vasta ongelmiensa ratkaisemiseksi, ovat myöhässä.

Yhteenveto
Mobiilin Internetin leviäminen ja laajeneminen iPhonen lanseerauksen jälkeen vuonna 2007 on hämmästyttänyt monia julkaisijoita, mainostajia ja suunnittelutoimistoja. Uusimpien tietojen mukaan nyt on vastattava haasteisiin ja tartuttava mahdollisuuksiin, joita mobiilius tuo tullessaan. Näiden laitteiden ominaisuudet ja mahdollisuudet kehittyvät jatkuvasti sekä hinnat laskevat, joten muutos on nopea.