Digital <3 Retail Tämän ja lähivuosien tärkein ROI:iin liittyvä aihe on löytää keinot yhdistää digitaalinen media ja fyysinen liike. Muutamia yksinkertaisia (mobiili)kuponkitoteutuksia ja vähitellen katoavaa Foursquare-palvelua lukuunottamatta digitaalisen mainonnan ja kauppatilan välinen yhteys on markkinoinnin sokea piste. Mainonnan tehon mitattavuuden kannalta erittäin paha sellainen. Niinpä lukuisat teknologiatoimittajat, mediat ja mm. Mindshare tutkivat erilaisia ratkaisuja, joiden avulla voimme uskottavasti todentaa, että käynti kivijalassa ja osto ovat seurausta digitaaliselle mainonnalle altistumiselle. Erilaiset mobiiliteknologiat ja data-analyysit ovat tämän työn keskiössä.

  Screen Shot 2014-06-12 at 9.20.06 AM Urban Outfittersin kaupat tarjoavat esimerkiksi ilmaisen verkkoyhteyden.

Sosiaalinen brändi 60% suomalaisista omistaa tänään älpuhelimen tai vastaavan kannettavan laitteen. Käytännössä 1,4 miljoonaa suomalaista on jatkuvasti verkossa tai napin painalluksen takana. Kuluttajat liikkuvat myös erilaisten päätelaitteiden välillä jatkuvasti. Median käyttö laitteen näkökulmasta on erittäin frakmentoitunutta. Kuluttajakäyttäytymisseuraus on, että vain murto-osa sisällöstä kiinnostaa tai edes ennätetään käsitellä. Brändin hallinnasta on tullut vaikeampaa. Sosiaaliset verkostot voivat ollakin käytännöllisin tapa tarjoata yhdenmukainen brändikokemus. Sosiaalisen brändin ei siis tarvitse olla sosiaalinen sanan etymologisessa merkityksessä. Älykäs brändi on läsnä niissä hetkissä yhtenäisenä kun kuluttaja haluaa. Sosiaalinen media – Facebook, Youtube, Instagram, Pinterest, Slideshare, jopa Suomi24 – on mitä kätevin infrastruktuuri yhtenäiselle brändikokemukselle. Screen Shot 2014-06-12 at 11.08.17 AM Lyhyt on kaunista Teknologian kehittyessä sekä sisällön ja julkaisijoiden määrän kasvaessa brändit muuttuvat linkeiksi ja twiiteiksi. Pikaviestintä ei ole  uusi ilmiö. MSN Messengerillä oli parhaimmillaan puoli miljardia käyttäjää, ennenkuin Microsoft sulki palvelun. Tänään nuoriso on siirtynyt WhatsApp tai Telegram -palveluiden käyttäjiksi ja tehnyt heidän tavoittamisestaan entistä haastavampaa. Mitään takataskukikkaa ei ole löydettävissä. Uusien kanavien markkinoinnillinen ja viestinnällinen käyttö on aina pilottia, erehdystä, onnistumisia ja oppeja: voisiko sinun brändisi olla Whatsappissa vastaamassa kuluttaja-asiakkaiden kysymyksiin ja parantaa samalla asiakastyytyväisyyttä?

Screen Shot 2014-06-12 at 11.10.25 AM Näihin tunnelmiin. Viestitellään.

-Antti Leino @anttileino, digital director