Muistatko vielä, kun Facebook kasvoi elämää suuremmaksi palveluksi, yhteisöksi, johon brändien kehotettiin menemään mukaan kuuntelemaan, verkostoitumaan, aktivoimaan ja palkitsemaan. Teimme mainontaa, kilpailuja ja aktivointeja, jotta fanimäärät kasvaisivat. Parhaat brändit, usein sellaiset, jotka ovat kuuluisia Facebookin ulkopuolella, kokosivatkin kymmenien tuhansien fanien massat.

Fanius ja sosiaaliset verkostot olivat valjastettavissa mediaksi. Mediaksi, jonka rakensivat kohderyhmä. Mediaksi, jossa viesti kulki ihmiseltä toisella. Mediaksi, jossa suosituksella oli merkitystä. Käänsimme sosiaaliseet verkostot läpinäkyviksi ja nautimme fanien puolesta puhumisesta. Kunnes kaikki päättyi.

Hyvästi ilmainen ansaittu media. Ei ole ilmaisia lounaita.

Facbook muutti algoritmejään ja sivupäivityksiä tekevät huomasivat, että päivitysten ja postausten orgaaninen eli luonnollinen näkyvyys ja peitto kutistuivat ensin muutamiin kymmeniin prosentteihin ja nopeasti alle 10 % rajan. Yhtäkkiä faneilla olikin vähemmän roolia.  Newsfeedin näkyvyydestä on tullut maksettua mediaa.

Adobe tutki asiaa syksyllä ja julkaisi raportin, jonka mukaan orgaaninen näkyvyys on laskenut vuodessa yli 50%. Facebookista on tullut tavallinen verkkomedia, joka elää mainonnasta, yhtään vähättelemättä palvelun tarjoamia kohdennuskriteereitä tai työkaluja. Edelleen Facebook on oikeastaan ainoa verkkomedia, jossa voin kohdistaa mainonnan 22-26 vuotiaalle miehelle, joka pitää jääkiekosta, on naimissa, vastasyntyneen lapsen isä ja käynyt koulut Etelä-Suomessa. Kenelläkään muulla verkkomedialla ei ole tällaista tietokantaa tarjottavana järkevään hintaan.

Mitä tämä tarkoittaa lyhyellä aikavälillä mainostajalle?

1. Merkittävä osa Suomessa verkkomediapanostuksista menee jatkossakin Facebookille. Ensi vuonna se lienee yli 20% neljännesmiljardista eurosta.

2. Brändin on harkittava uudelleen brändisivun roolia eli käytännössä sosiaalisen median strategiaa, jonka keskiössä Facebook on ollut:

”Kun sivupäivitys ei tavoita enää kuin murto-osan faneista ilmaiseksi, miksi edes vaivautua?”

”Facebookista asiakaspalvelukanava? Tulisiko brändin ohjata verkkosivuiltaan kävijöitä palautteenantoon Facebook-sivuille, jossa työkalut, seuranta ja tunnistautuminen ovat edelleen käytettävissä?”

”Tehdäänkö Facebookista puhtaasti alennuspromootiokanava?”

3. Yhdistä CRM tiedot ja tee kohdennettua FB-mainontaa. Tämä Custom Audience-ominaisuus on ollut jo parisen vuotta käytössä, mutta nousee nyt tärkeämpään rooliin. Vastaavasti uudelleenkohdennus Facebookissa on tärkeä jatkuvan näkyvyyden ja muistijäljen jättämisen työkalu.

4. Kivat kissakuvat, muiden verkkomedioiden uutisointien nostot omille fanille tai muu ei-brändilähtöinen sisältö katoaa postauksista. Facebook-postauksista tulee keskusteluavausten sijaan perinteistä mainoshuutamista, tarkkaan mietittyjä mainosvalokuvia ja tv-spotin pyörittämistä. Sivupostauksista tulee brändimainoksia, kauppapromootiota ja tuotenostoja.

Mutta ei tämäkään ole huono asia: Facebook on haun jälkeen paras liikenteenlähde esimerkiksi verkkokaupoille, kun mittarina on tuotto per vierailu (Revenue Per Visit). Synkällä pilvellä voi olla hopeinen reuna.

-Antti Leino

@anttileino

Digital Director, GroupM Finland