Monen vuoden hiljaiselon jälkeen Twitter-twiittejä alkaa jälleen ilmestymään Google-hakuihin. Twitterin ja Googlen välit ovat olleet viileähköt vuodesta 2011 asti, kun Twitter päätti olla jatkamatta sopimustaan Googlen kanssa. Nyt asioihin tuli muutos, kun Google ja Twitter ilmoittivat yhteistyöstä, jonka myötä Google saa pääsyn Twitterin ”twiittivirtaan”. Tällä kertaa sopimus näyttää pitkäkestoisemmalta, koska Googlella on ollut paineita integroitua enemmän sosiaaliselle puolelle, ja Twitter etsii tapoja parantaa tavoittavuuttaan.

Yhteistyön uskotaan olevan hedelmällinen molemmille kumppaneille. Twitter saa lisää näkyvyyttä ilman, että käyttäjien tulee olla kirjautuneena palveluun. Googlen näkökulmasta yhteistyö rikastaa hakutuloksia reaaliaikaisilla Twitter-päivityksillä ja käyttäjien tuottamalla sisällöllä. Nähtäväksi jää, miten Twitterin ”sponsoroidut twiitit” tulevat sopimaan tähän yhteistyökuvioon. Joskin, Twitter on aikaisemmin kertonut, että maksetut twiitit tulevat näkymään muillakin sivustoilla.

Mainostajille on tärkeää, millä sanoilla kuluttajat hakevat brändejä ja miten niistä puhutaan sosiaalisessa mediassa. Twitterin ja Googlen yhteistyön myötä hashtagejä voidaan etsiä suoraan myös Googlen hakukoneesta. Brändien näkökulmasta tämä korostaa edelleen sisällön ja reaaliaikaisuuden tärkeyttä sekä tarvetta adaptiiviseen-lähestymistapaan.

Tämä on hyvä muistutus siitä, että eri mediat ja järjestelmät eivät voi enää toimia omissa siiloissaan. Sisällöt, haut ja sosiaalinen media tulevat integroitumaan entistä tiiviimmin toisiinsa, jolloin myös niiden käyttötavat yhtenäistyvät.