Viime viikolla Google toteutti muutoksia tapaan, miten sen hakualgoritmi toimii orgaanisissa hauissa mobiilissa. Jatkossa sivuston mobiili-soveltuvuuden taso vaikuttaa siihen, kuinka korkealla hakutuloksissa sivusto näkyy, kun hakuja tehdään mobiililaitteilla. Tämä päivitys on osoitus Googlen keskittymisestä mobiilin, jossa vaikutus hakutulosten listaukseen tulee olemaan paljon merkittävämpi verrattuna aiempiin algoritmipäivityksiin. On hyvä kuitenkin huomioida, että nämä algoritmimuutokset eivät vaikuta tabletteihin tai maksettuihin hakutuloksiin.

Google kertoi tulevista muutoksista algoritmiin ensimmäisen kerran helmikuussa, jolloin se tarjosi työkaluja sekä sivustojen mobiili-soveltuvuuden testausta auttaakseen sivustojen mobiilioptimointiprosessissa. Aiemmin Google on vain ilmoittanut, että sivu on ”mobiili-ystävällinen” hakutuloksissa.

Mitkä sitten ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat mobiili-soveltuvuuteen? Tässä tekijöistä tärkeimmät:
1. sivuston responsiivisuus  2. riittävä tekstin merkkien välistys 3. ei sisällä tarvetta Flash playerille ja 4. että teksti on luettavissa ilman tarvetta zoomaukseen.

Brändeille algoritmipäivitykset johtavat alhaisempiin sijoituksiin hakutuloksissa, jos ne eivät täytä Googlen mobiili-soveltuvuuskriteereitä. Google on kuitenkin tiedottanut, että brändi-termeillä tehtävät haut eivät todennäköisesti tipu hakutuloksissa niiden osuvuuden takia. Koska muutoksella ei ole vaikutusta maksettuihin hakutuloksiin, brändit voivat kiertää sijoituksen tippumisen käynnistämällä hakukampanjan, jos sivua ei syystä tai toisesta haluta/voida mobiilioptimoida. Näin varmistetaan, että brändit ovat edelleen näkyvissä ja tuovat nettisivulle liikennettä. On kuitenkin hyvin mahdollista, että uusi muutos tulee jollain aikavälillä vaikuttamaan myös maksettuihin hakuihin. Tämä toimii samalla hyvänä muistutuksena siitä, kuinka tärkeä käyttäjäkokemus on ja kuinka sivustoja tulee jatkuvasti kehittää.

Noin 50% Googlessa tehtävistä hauista tulee nykyisin mobiilista ja sovelluksista, joten Googlelle algoritmimuutos on fiksu veto. On loogista, että käyttäjille nostetaan hakutuloksia, jotka sopivat kulloinkin käytettävälle laitteelle. Google taistelee tällä hetkellä pysymisestään Applen laitteiden oletus-hakukoneena, joten tällä muutokselle se tuo myös esiin kykyään olla reagoiva ja sopeutua haku-trendeihin.