Laittakaamme tämä keväinen päivä mieleemme, sillä seuraavan vuoden aikana mediakenttä tulee olemaan suuren konkreettisen muutoksen kourissa, mikä muokkaa mediatoimialaa enemmän kuin viimeisen 4-5 vuoden aikana. Tämä tulee näkymään etenkin perinteisen median selkeänä suhteellisena heikentymisenä kun peilataan kuluttajien käyttäytymiseen, mikä osaltaan ohjaa mainostajien ja mediatoimistojen mietintää, mistä mainoseuroille saa parhaan vastineen. Osaltaan mediatalot hakevat vastinetta medioiden suhteelliseen heikentymiseen toiminnan tehostamisella, josta jo valitettavasti useita esimerkkejä tiedossa tältä keväältä, jopa Suomen suurimpien mediatalojen osalta.  Tätä mediatalojen ”toiminnan sopeuttamista” tukee niin median omat toiminnalliset ja omistuspohjajärjestelyt kuin teknologian todellisen läpimurron toteutuminen kuluttajien keskuudessa. Omistajajärjestelyistä yhtenä esimerkkinä on viime viikolla 29.4. informoitu SBS Discovery Radioiden myynti Bauer Medialle, mikä varmasti yllätti suurimman osan alan osaajista (ainakin ostajan suhteen), kun tietämys Bauer Mediasta Suomessa on varmasti ollut erittäin vähäistä.

Muutos on väistämätön, sitä en epäile hetkeäkään. Tällöin on korostuneen tärkeätä, että omat kotiläksyt on tehty taidolla ja liiketoiminnan suunta mihin haluamme mennä on vakaasti mielessä. Ympäristössä oleviin muutoksiin emme voi usein vaikuttaa, mutta voimme ottaa ne aina huomioon. Jos liiketoimintamme suunta ja tavoite heiluu markkinoiden mukana, emme ikinä pääse määränpäätä kohti vaan ajelehdimme markkinailmiöiden mukana. Vaatiikin erityistä rohkeutta ja varmuutta pysyä valitsemalla tiellä, mutta lupaan, että ennemmin tai myöhemmin se kantaa hedelmää. On lukuisia todisteita siitä, että ns lyhyen voiton tavoittelijat ja jatkuvasti toimintaa sopeuttavat, eivät yritysmaailmassa menesty pitkällä tähtäimellä vaan taloudellisesti menestyviä ovat ne, jotka omaavat toiminnassaan kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta ja operatiivista analyyttisuutta etenkin näin haasteellisina hetkinä.

Ilokseni voin todeta, että noin kaksi vuotta nuori GroupM –mediatoimistoketju (Suomen markkinoilla) ja sitä edustava Mindshare –ketju ovat hienolla tiellä. Selkeä näkemys toimialamme kehityksestä globaalisti ohjaa kaikkea toimintaamme. Tätä kehitystä teemme jatkuvasti, kärsivällisesti ja johdonmukaisesti, pikavoittojen tavoittelu ei kuvasta toimintaamme. Toimintatapamme johtaa entistä parempaan ymmärrykseen muuttuvasta mediakentästä kuluttajien keskuudessa, mikä taasen mahdollistaa entistä tuloksellisempaa ja tehokkaampaa yhteistyötä asiakkaidemme suuntaan.  Siksi iloisesti hymyillen menemme kohti kesää, kun tiedämme mihin olemme matkalla.

Kevät on tullut kaupunkiin,

Erkka ja muut Mindsharelaiset