Olen Antti Mäki ja olen aloittanut GroupM:n digipuolen vetäjänä muutama viikko sitten. Taustoista sen verran menemättä turhan syvälle, että viimeiset vajaa kuusi vuotta kului Lontoossa digitalikkoa heiluttaen. Itse talikkoa on heilutettu reilu vuosikymmen. Toimenkuvat ovat vaihdelleet luovalta planneripuolelta analytiikkaan sekä digimediasuunnitteluun ja viimeisin pesti oli Business Director agenda21-palveluksessa (yksityinen digimediatoimisto joka myytiin mennä elokuussa ja on nyt ensimmäinen palanen uutta listattua toimistokeskittymää). Agenda21:n tarjoomaan kuului analytiikka, displaymainonta (RTB, some jne.), SEO, SEM sekä digitaalinen konsultointi, etenkin digitaaliset muutosprojektit (eli suomenkielellä projektit joissa perinteiset toimijat siirtyvät kokonaisvaltaisesti digivetoiseen toimintatapaan).

Lisätaustoja LinkedIn-profiilista sekä tarinaa aiheesta ja sen vierestä löytyy marmai blogistani .

Ja sitten asiaan. On taas se aika vuodesta kun kristallipalloista ravistellaan tulevan vuoden trendejä. Suuri kuva lienee kaikille selvä, markkinointi-investoinnit pysyvät paikallaan tai laskevat hieman ja digitaalisen mainonnan kasvu näyttää taittuvan. Vaikka digimediapanostusten kasvu on Pohjolassa taittumassa se ei merkitse digimarkkinan stagnaattisuutta, päin vastoin.

Digitaalisen median palstatilaa ovat viime aikoina enenevässä määrin vallanneet ohjelmallinen ostaminen (RTB), big data, IoT (internet of things) eli asioiden internet sekä markkinoinnin (ja myöskin median) automatisointi. Tämä sanahelinä on hienoa luettavaa ja herättää ajatuksia, mutta konkreettisiin asioihin on hieman vaikeampi päästä kiinni.

Mitä markkinoijan tulisi siis tinaa valaessaan miettiä? Alla muutamia harkinnan arvoisia juttuja ja työkaluja joilla abstraktit asiat voidaan konkretisoida;
1) Keitä asiakkaani ovat (siis oikeasti, ei vain paperilla)?
– Tägien avulla asiakkaittesi todelliset profiilit (demo, psykografiset, sekä mediakulutus ja tulotasot jne.) saadaan erittäin tarkasti ja nopeasti todennettua. Esimerkkinä mainittakoon Xaxis, jonka yleisöpikseleillä edellämainittujen parametrien lisäksi voimme ymmärtää mitä muita brändejä asiakkaasi kuluttavat (olivat ne sitten komplementaarisia tai substituutteja)
– Todennetun ja reaaliaikaisen datan avulla liiketoimintapäätöksiä (ja markkinointipäätöksiä) on helpompi tehdä objektiivisesti

2) Miten hyödynnän olemassaolevaa dataa markkinoinnissani sekä luon sillä lisäarvoa, ei ainoastaan markkinointiin vain myös asiakaskokemukseen ja myyntiin?
– Digitaalisen markkinoinnin suurin trendi on asiakasdatan hyödyntäminen kohdentamisessa, mainoksista maksettavissa hinnoissa (bidding) sekä itse luovan toteutuksen valinnassa/luomisessa (dynamic creative). Asia voi vaikuttaa kompleksilta, mutta ei sitä ole. Datan hyödyntäminen tapahtuu myös turvallisesti ja itse asiakasdata ei ikinä lähde asiakkaan tiloja pidemmälle, vaan se salataan ja salattua tietoa käytetään ei niinkään itse asiakasdataa. Jos RLSA, custom audience, Lead ads, tailored audiences ja muut kuulostavat heprealta niin Mindshare-tiimillä on asiaan selväsanainen sanakirja, jonka avulla homma saadaan selväksi ja askelmerkit implementointiin.

3) Mikä on markkinoinnin rooli liiketoiminnassa? Toisin sanoen, miten mittaan markkinointipanoksia yli kanavien yhtenä kokonaisuutena?
– Tuomalla kaikki digitoiminta yhden mainoshallinnan alle (ad server) saadaan digitoiminnasta kokonaiskuva ja voidaan mitata eri kanavien yhteisvaikutuksia. Yksi yhdistetty mainoshallinta mahdollistaa attribuutiomallinnuksen ja ostopolkujen ymmärryksen yli kanavien.

4) Kuinka suunnittelen markkinointia (ja/tai palveluja) päätelaite riippumattomasti? Toisin sanoen, kuinka tarjoilen ihmisille heidän haluamansa sisällön heidän valitsemassaan muodossa?
– Responsive designin avulla luovat assetit ja verkkosivut taipuvat käyttäjän valitsemalle päätelaitteelle. Tottahan on, että ihmisille ei voida kertoa miten palveluitanne/tuotteitanne tulisi käyttää, he valitsevat laitteen (ja hetken) joka heille sopii ja valitsevat palveluntarjoajan sen mukaan (oli se sitten teidän palvelunne tai kilpailijanne). Vielä muistutuksena, että Google Chrome-selain ei tue Flash-teknologiaa. Näin ollen vaikka emme luova toimisto olekaan, muistutuksena että kaikki flashpohjaiset sivuelementit, jotka eivät ole sivuston toiminnan kannalta kriittisiä (lue mainokset ja muut) eivät Chromessa toimi. Täten assetit tulisi rakentaa esim. HTML5 teknologialla.

5) Voiko palveluitani/tuotteitani ostaa silloin kun asiakas niin haluaa ja heille sopivalla maksutavalla?
– Paypal, verkkomaksaminen, luottokortti ja pankkikortti ovat arkipäivää. Myös bitcoin ja muut maksamiset ovat tätä päivää. Suunnitellaan maksutavat sen mukaan. Kaiken ei myöskään tarvitse olla rahallista, miten jos palveluitasi(esim. e-kirjaa tai tutkimustuloksia) voisi maksaa twiiteillä tai suosittelulla jne. Jne.

Mielellään juttelen asioista lisää kasvotusten, joten ruusut, risut ja kysymykset on erittäin tervetulleita!

Oikein hyvää Joulunodotusta.

Terkuin
Antti Mäki

antti.maki@groupm.com