Teknologian tarvetta tulee pidettyä itsestäänselvyytenä täällä analytiikkatalossakin. Ominaisuus sitä ja ominaisuus tätä, käppyrä, tilasto, prosentti, buzzword.

So what?

Liiketoiminnan johtamisessa tarvitaan tietoa. Tietoa kerätään monenlaisilla business intelligence -ratkaisuilla, joilla toimintaa hienosäädetään, kehitetään uutta ja parannetaan vanhaa. Puhutaan ”tiedolla johtamisesta” mutu-johtamisen vastapainona. Faktajohtaminen vs fiilisjohtaminen.

Yksi BI-ratkaisu on ihan tavallinen verkkoanalytiikka. Verkkoanalytiikankin tuottama lisäarvo kuitenkin on nolla, jos sen keräämä tieto ei ole oikeaa. Silloin on ihan ymmärrettävää, että Google Analytics on olemassa, mutta sitä ei käytetä. Se ei ole kenenkään vastuulla, se on nurkkaan unohdettu ja vaillinainen. Vajaa ja puutteellinen..

Toivottavasti sanat jäivät kaikumaan mieleesi.

Miten Google Analytics toimii vaillinaisesti?

Google Analytics seuraa perusmuodossaan vain sivulatauksia. Sivun alkuun on sijoitettu javascript-koodi, joka laukaisee laskurin Googlen palvelimella. Tietoa kerätään

– sivusta
– asiakkaan selaimesta ja
– edeltävästä sivusta

Näiden yhdistelmistä saadaan esiin kaikenlaista tietoa. Kahden eri sivulatauksen välisen aikaleiman erotuksella lasketaan ensimmäisen sivun lukuaika ja niin edelleen.

Mutta mitä ongelmia tästä seuraa?

Jos asiakas ei koskaan lataa sitä toista sivua, meillä ei ole mitään tietoa kuinka kauan sivua on luettu. Ei mitään tietoa, onko se luettu loppuun asti ollenkaan, onko sivulla ollutta videota katsottu, linkkiä klikattu tai sivu jaettu sosiaalisessa mediassa.

Ylläoleva epäkohta myös vääristää sivun keskiarvoja. Yksi kahdeksasosa käyttäjistä voi tehdä tilastoihin melkein kolminkertaisen virheen!

Miten tämä tapahtuu?

Allaoleva taulukko esittelee asian. 80 käyttäjän vierailun kesto on oikeasti hiukan reilu kolme tuntia (193 minuuttia), mutta Googlen perusasetusten perusteella vain noin tunnin. Vierailijan keskimääräinen vierailun kesto on siis kahden ja puolen minuutin sijaan vain alle minuutin.

Supertaulukko

 

 

 

 

 

Esimerkki on totta kai kärjistetty, mutta perusanalytiikan perusteella kyseinen sivu on huono ja jätät moiset sivut tekemättä myöhemmin.

Tietämättä jää, että kaikki kyseiset vierailijat saapuivat Twitter-mainoksesta, postasivat sen uudelleen ja latasivat sivulta kaikki saman PDF-tiedoston. Jos tämä olisi tiedossa, voisit

– lisätä onnistuneen Twitter-mainonnan budjettia
– tutkia miksi yksi PDF-menestyi muita paremmin
– kohdentaa kyseisiin ihmisiin lisää toimenpiteitä ladatun tiedoston aiheen ympäriltä

Viritä Google Analyticsin perusasennusta

Google Analyticsin perusasennusta voi virittää sirottelemalla sivuille tapahtumia (eli eventtejä) Google Tag Managerilla. Niiden avulla kaikki ylläoleva olisi mahdollista.

Tämä on liiketoiminnan analytiikkaa.

Peter Druckerin sanoja mukaillen: odottamaton tilaisuus tulee odottamattomista onnistumisista tai epäonnistumisista. Kysymys kuuluu oletko tietoinen kun niitä tapahtuu?

 

-Jarno Oksanen

Kirjoittaja on Super Analyticsin monitoimimies, analyytikko ja optimaattori.

Lue lisää Jarnon kirjoituksia Super Analyticsin blogista

 

GroupM Finland ja Super Analytics sopivat syksyllä yhteistyöstä, jonka kautta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä kattavampia web-analytiikkaan liittyviä palveluita. Lue lisää.