Jo vuodesta 2010 Google on testannut hakutulossivunsa ulkoasua ja helmikuun 19. päivä hakukonejätti ilmoitti, että se poistaa hakutulossivun oikean laidan mainokset kokonaan pöytäkoneilla sekä tablet-laitteilla tehdyistä hauista. Tämän lisäksi hakutulossivun ylälaidassa näytetään nykyisin jopa neljä mainosta kolmen sijaan silloin kun hakutermi on Googlen mukaan ”erittäin kaupallinen”  (highly commercial query), kuten esimerkiksi ”lennot roomaan”, ”hotelli new york” tai ”autovakuutus”.

Mikä muuttui?

Muutoksen taustalla on Googlen pyrkimys yhtenäistää käyttäjäkokemusta eri päätelaitteiden välillä; mobiilin merkitys kasvaa voimakkaasti ja joillain toimialoilla mobiili onkin jo selkeästi ohittanut pöytälaitteilla tehdyt haut. Googlen arvion mukaan mobiilihakujen kokonaismäärä tulee ohittamaan desktop-haut vuoden 2016 loppuun mennessä.

Desktop- ja tablet-laitteissa näytetetään uudistuksen myötä 3-4 hakusanamainosta hakutulossivun yläosassa luonnollisten hakutulosten yläpuolella sekä kolme hakutulossivun alalaidassa. Oikean laidan mainospaikat tulevat olemaan Google Shopping –kampanjoiden sekä Knowledge Graph –boksin käytössä. Google Shopping –kampanjoita ei olla vielä toistaiseksi lanseerattu Suomessa, eikä Googlen mukaan tulla vuoden 2016 aikana lanseeraamaankaan.

Mitä tämä tarkoittaa PPC mainostajan kannalta?

Kun hakutulossivun mainospaikkojen määrä vähentyy muutoksen myötä aikaisemmasta jopa 11 paikasta maksimissaan seitsemään mainospaikkaan, tulee kilpailu sijainnista paikoilla 1-4 tulee olemaan entistä kovempaa. Tämä tulee todennäköisesti nostamaan keskimääräisiä klikkihintoja erityisesti korkeasti kilpailluilla toimialoilla, vaikuttaen siten myös keskimääräiseen konversiohintaan sekä hakusanamainonnan budjetin riittävyyteen. Hakusanamainonnan kampanjoiden laatu, ts. hyvin rakennetut ja optimoidut kampanjat, on jatkossa vielä entistäkin tärkeämmässä roolissa.

Muutos hakutulossivun layouttiin tuo mukanaan myös hyötyjä mainostajille. Jatkossa mainoslaajennukset, kuten sivustolinkit, huomiolaajennukset ja sijaintilaajennukset, näkyvät kaikissa hakutulossivun mainospaikoissa – myös orgaanisten tulosten alla olevissa mainoksissa. Mainossijainnin vaikutuksen testaus helpottuu, kun kaikissa mainoksissa on samat laajennukset näkyvissä.

Miten käy sivustoni luonnollisen löydettävyyden?

Sivuston luonnollinen löydettävyys saattaa heikentyä, koska mainokset valtaavat hakutulossivun ylälaidasta yhä suuremman pinta-alan puskien orgaanisia linkkejä alaspäin sivulla. Hakukoneoptimointi sekä sivuston konversio-optimointi ovat siis edelleen erittäin tärkeässä roolissa hakukonemainonnan kilpailun kiristyessä entisestään. Laadukkaat ja relevantit laskeutumissivut ovat jatkossakin ratkaisevan tärkeässä roolissa, jotta hakusanamainonnan avainsanoille saadaan korkeat laatupisteet ja siten parempi mainossijainti ja alhaisempi klikkihinta, sekä konvertoitua sivuston kävijät tehokkaasti maksaviksi asiakkaiksi.

Mitä nyt?

Seuraamme muutoksen vaikusta kampanjoihin ja informoimme asiakkaitamme tarvittaessa. Jutellaan mielellään lisää tästä tai muista hakusanamainontaan liittyvistä aiheista. Ollaan yhteydessä!

 

Mari Haag, Digital Planner

mari.haag@groupm.com

 

Lisätietoja:

http://searchengineland.com/google-no-ads-right-side-of-desktop-search-results-242997

http://searchengineland.com/googles-new-serp-layout-4-biggest-winners-losers-based-data-243292

https://www.clickz.com/2016/02/22/google-will-remove-right-hand-side-ads-on-desktop-searches