Epäsuorat signaalit, äänihaku, pelillistäminen 2.0… Tässä Mindsharen Global Chief Strategy & Digital Officer Norm Johnstonin ennusteita vuodelle 2017:


Viime vuoden poliittiset tapahtumat huomioiden, ennusteiden tekeminen on riskialtista toimintaa. Epätodennäköisestä saattaa tulla todennäköistä, onpa sitten kyseessä Leicester Cityn ensimmäinen Valioliiga-mestaruus tai Chicago Cubsin Major League Baseball-mestaruus, Trump tai Brexit. Onneksi digitaalisuus  on aina ollut jonkin verran ennustettavissa.

Tässä on minun ennusteeni vuodelle 2017.

Epäsuorat signaalit

Muutamia amerikkalaisia sanomalehtiä lukuun ottamatta lähes jokainen kysely Yhdysvalloissa ennusti väärin Clintonin voiton USA:n presidentinvaaleissa. Ottaen huomioon myös aikaisemmat Brexit-ennusteet, liikkeellä on kasvavaa levottomuutta siitä, että samanlaisia ​​harhaanjohtavia päätelmiä voi esiintyä laajasti myös markkina- ja bränditutkimuksissa. Varmastikaan oletettu leimautuminen julkisesti Trumpin tukijaksi ei ole sama asia kuin sen myöntäminen, että Coca-Colan mainos on vaikuttanut ostopäätökseesi. Mutta tietoisuus siitä mitä ihmiset julkisesti sanovat ja miten he oikeasti toimivat on johtanut syvään itsetutkiskeluun tutkimusyhteisön keskuudessa. Tämä puolestaan johtaa siihen, että nyt ollaan enemmän kiinnostuneita epäsuorista tietolähteistä, esimerkiksi ihmisten haku- ja verkkokäyttäytymisestä, jotka voivat todellisemmin heijastaa ja indikoida mitä ihmiset todella ajattelevat ja tekevät.

Klikkauksista keskusteluihin

Audio/ääni tulee jälleen olemaan tänä vuonna esillä, mutta enää tämä ei tarkoita vain podcasteja tai musiikin suoratoistoa. 55% Yhdysvaltain millenniaaleista (n. 1980-2000 välissä syntyneistä) käyttää puhehakua päivittäin, eikä vain Googlessa vaan myös kotona, jossa he käyttävät Amazonin Alexaa ja autossa Applen Siriä. Eikä tätä tapahdu vain Yhdysvalloissa: Kiinalainen hakukonetoimija Baidu raportoi äänihaun kolminkertaistuneen viimeisten 18 kuukauden aikana. Äänentunnistusteknologia on myös kehittymässä. Viimeisin iterointi Googlen DeepMind -tekoälyn äänitekniikkaan on jo 50% parempi kuin nykypäivän standardit, ja se pystyy tunnistamaan useita kieliä aina Walesin kielestä läntisen Flaamin kieleen. 2017 tulee olemaan vuosi, jolloin myös brändit alkavat pohtia äänihaun merkitystä ostamalla ja optimoimalla luonnollisempia avainsanoja ja kysymyksiä. Lisäksi markkinoijat alkavat miettiä, minkälaisen äänen he tarvitsevat sovelluksiinsa ja muihin materiaaleihinsa. Kuten tavallista pizza on tässäkin tiennäyttäjä: Amerikkalainen pizzaketju Domino’s Pizza on antanut sovelluksensa äänen nimeksi Dom, jotta kuluttajat voivat siirtyä klikkauksista keskusteluihin.

Pelillistäminen v2.0

Pokémon Go:n, tekoälyn ja muita mukautuvia luovia mahdollisuuksia tuovien teknologioiden kuten lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality) ja virtuaalitodellisuuden (VR, Virtual Reality) innoittamana, brändit palaavat uudelleen pelaamisen maailmaan. Useat brändit ovat jo hypänneet kelkkaan: Vapaa-ajan vaatemerkki Under Armour ja urheilujuomavalmistaja Gatorade hiljattain lanseerasivat pelejä Snapchatissä ja pikaruokaketju KFC käynnisti Kiinassa Pokémon Go -tyyppisen AR-pelin tarjoten virtuaalisia kuponkeja jokaiselle, joka sai pyydystettyä virtuaalisen kissan. Virtuaalitodellisuus, jonka leviämistä on vaikeuttanut kuluttajatuotteiden alhainen määrä, tulee kasvamaan Sonyn 40 miljoonan PS4 -konsolin ja VR –laitteiden myötä. Facebook oletettavasti tutkii mahdollisuutta hyödyntää Messenger –chat-alustaansa instant-peleissä, puhumattakaan siitä että Google on laittamassa merkittäviä resursseja Daydream VR -alustansa kehittämiseen. Näin ollen viimeinkin saamme riittävän mittakaavan perustellaksemme investoinnit VR ja AR:n luoviin ratkaisuihin sekä mediaan, ja tässä pelit toimivat ensisijaisena liikkeellepanijana.

Kukon vuosi

Alibaban upea menestys Kiinan ”Tupla-11” tai ”Sinkkupäivänä”, jota vietetään 11.11. toi yli 18 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvosta myyntiä 24 tunnin aikana (vaikkakaan ei tarkka vertailu, Amazon teki 37 miljardia dollaria kolmessa kuukaudessa). Muut markkinat ovat myös huomanneet tämän ja lähtevät mukaan ”Sinkkupäivään”, jolla pyritään lisäämään myyntiä ennen kuin talvilomakausi pääsee täyteen vauhtiinsa. Yhdysvalloissa kiinan-amerikkalaisten verkko-ostokset kasvoivat yli 800%, kun esim. Michael Kors, Bloomingdales ja QVC-verkkokauppa tarjosivat paikallisia Sinkkupäivän tarjouksia. Voisiko 2017 olla vuosi, jolloin Sinkkupäivästä tulee uusi universaali ostospäivä? Vähintäänkin useimmat toimijat tiiviisti tarkastelevat, miten jäljitellä Sinkkupäivä-ilmiötä ja verkkostrategiaa, kuten on tehty Black Fridayn ja muiden paikallisten shoppailupäivien tapauksissa.

Takaisin selaimeen

Markkinoijat, jotka kamppailevat saadakseen sovelluksensa ladattaviksi ja niiden käyttöastetta nostettua, tulevat tutkimaan selainpohjaisia mahdollisuuksia. Yritykset ovat hiljattain alkaneet lopettaa sovelluksiaan ja alkaneet korvata niitä muilla selainpohjaisilla tekniikoilla, esim. hyödyntäen kehittynyttä Googlen Progressive Web Apps -tekniikkaa. Joten, jollet olet onnekas eikä sovelluksesi ole yksi käyttäjän keskimäärin puhelimeensa asentamasta 48 sovelluksesta, tai niistä 8:sta joita käytetään päivittäin, selainpohjainen versio palvelustasi voi olla ratkaisu, kunhan se on rakennettu muokkautuvaksi eri näytöissä. Lisäksi tekoäly, haku, botti-robotit ja notifikaatiot yhä enenevässä määrin huolehtivat viestinnästä myös itse sovellusten ulkopuolella voi olla, ettei enää ole yhtä kriittistä rakentaa kallista sovellusta, markkinoida sitä, saada se ladatuksi ja käytetyksi. Voikin olla realistisempaa ja käyttökelpoisempaa joillekin brändeille tuoda sisältöään esille muussa digitaalisessa virrassa.

Huipulta huipulle

Verizonin uusi AOL / Yahoo -imperiumi tulee olemaan uskottava skaalautuva vaihtoehto Google/Facebook -duopolille (72% osuus verkkomainonnasta Kiinan ulkopuolella). Twitter, josta on nopeasti tulossa uusi Yahoo, tulee löytämään ostajan, ehkäpä verkkokauppajätti Alibaba tai kiinalainen investointiyritys Tencent, joka jatkuvasti tutkii laajentumismahdollisuuksiaan Aasian ulkopuolelle. Apple saa himoittavuutensa takaisin iPhonen 10-vuotispäivän myötä. Snapchatin listautuminen pörssiin tulee olemaan iso juttu. Amazon pyrkii saamaan osansa Googlen hakuosuudesta. Uutissivustot jatkavat suosiotaan, kuten myös valheellisia uutisia julkaisevat sivustot, kuten havaittiin Yhdysvaltojen presidentinvaalikampanjan aikana. Spotify ja muut verkon musiikkitoimijat hyötyvät siitä, että online-radio ja musiikki ovat vihdoinkin käymässä läpi samaa kehitystä, kuin TV ja printti on käynyt viime vuosina.

 

Norm Johnston,

Global Chief Strategy and Digital Officer

@ntjohnston